WIĘCEJ WIEM, MNIEJ CHORUJĘ

 

Więcej wiem, mniej choruję

Program edukacyjny przeznaczony dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Dotyczy profilaktyki chorób zakaźnych, oparty jest na dwóch filarach zapobiegania: higienie rąk
i szczepieniach ochronnych. Zajęcia przygotowane w ramach programu przewidują udział dzieci przedszkolnych w wieku od 3 do 6 lat 

 

Cel główny programu:

Zmniejszenie zapadalności na choroby zakaźne poprzez zmianę nawyków higienicznych oraz docenienie roli i wykonywanie szczepień ochronnych.

 

Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie wiedzy na temat chorób związanych z nieprzestrzeganiem higieny.
  2. Wykształcenie i utrwalenie nawyków higienicznych wśród dzieci w miejscach zagrożeń:
    1. zwiększenie nadzoru nad warunkami higieny i realizowanymi zaleceniami higienicznymi (HDM, HŻŻ);
    2. toaleta (dom, szkoła);
    3. kuchnia i jej otoczenie (przed jedzeniem i przygotowywanie posiłków);
    4. zabawa ze zwierzętami;
    5. nowe strefy klimatyczne.
  3. Zwiększenie umiejętności rozpoznawania dróg zakażeń.
  4. Zwiększenie wrażliwości dzieci na zachowania higieniczne w czasie swojej choroby
    i choroby innych.
  5. Wzrost wiedzy o roli i znaczeniu szczepień ochronnych wśród rodziców, opiekunów, nauczycieli (obowiązkowych i zalecanych).
  6. Zwiększenie wiedzy o zagrożeniach chorobami zakaźnymi w innych strefach klimatycznych i ich zapobieganie.

 

Struktura programu:

Program adresowany do dzieci, składa się z dwóch bloków tematycznych:        

I.  POZNAJEMY CHOROBY ZAKAŹNE i drogi ich szerzenia.

II. PROFILAKTYKA CHORÓB ZAKAŹNYCH (higiena zachowań, szczepienia ochronne).

Poszczególne zajęcia dostosowane są do rozwoju poznawczego dzieci oraz ich potrzeb. Lekcje przeprowadzane w formie warsztatowej, wykorzystują ich aktywność i doświadczenia. Scenariusze zajęć wykorzystują metody tj. drama, praca z wierszem, burza mózgów, krzyżówki, rebusy, zgadywanki. Przebieg zajęć zakłada zabawę grupową (wykonywanie plakatów, modeli wirusów itp.) oraz pracę indywidualną (karty pracy). Zajęcia dla najmłodszych wykorzystują zabawy ruchowe, opowiadania oraz bajki animowane.